Kladdkaka med jordnötsglasyr


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Min svägerska fyller år och ska fira med stort kalas. Som avslutning på festen tänker hon bjuda på tårtbuffé. Jag anmälde mig tidigt som frivillig bagare och fick sedan fria händer. Redan nu kan jag avslöja att den här kladdiga vääääldigt goda chokladkakan med sötsalt jordnötsglasyr kommer att bli en av läckerheterna på dessertbordet!

Låt dig väl smaka!;)

I nästa inlägg tänker jag berätta om någonting riktigt kul och spännande som händer här på bloggen redan i nästa vecka!:)
_______________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

150 g smält smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 st ägg
2 dl mjöl

Glasyr:

100 g smör, smält
3 dl florsocker
2 dl jordnötssmör
1 1/2 dl jordnötter (salta), hackade

Choklad att ringla över


Gör så här: Smöra och bröa en form med löstagbar kant. Rör ihop ingreiensrna till kakan och grädda den ca 30 minuter (vill du ha den mer lös så gräddar du den kortare tid) i 175 grader. Låt kakan svalna. Rör ihop ingredienserna till glasyren och bred den på kakan. Smält choklad och ringla över. Servera gärna med grädde.


Kommentarer
Postat av: Sussie

Jag tror att jag skulle hålla med om betyget "Apgod!;-)

2011-05-07 @ 12:07:39
Postat av: Jenny

Mums vad gott!!

2011-05-07 @ 13:27:00
Postat av: Maria

Å det där lät smarrigt! Får jag prova någon gång när jag ska bjuda icke-allergiker :)

2011-05-07 @ 15:54:00
URL: http://ingenrotmos.blogspot.com
Postat av: Josse

Åhh, lät riktigt gott och lyxigt med glasyren på. Använder samma recept som dig som bas för kladdkaka, men definitivt inte 30 min i ugnen. Den ska ju vara kladdig. :-) Men glasyr skulle jag tippa på ca 20, max 22 min i ugnen.

Under 20 min utan glasyr.

2011-05-08 @ 17:15:28
Postat av: carina

ja den kakan var apgod den!!!

2011-05-08 @ 18:36:47
Postat av: sandra

Den var verkligen supergoooood!!!!Lycka till i veckan!kram sandra

2011-05-08 @ 20:26:44
Postat av: Anonym

Japp apgod var ordet,gillad av alla 5.

2011-05-09 @ 08:11:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen