80-talets äppelkaksfullträff


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Den här äppelkakan älskas i många hem, i vårt är det inget undantag. Själv har jag ätit den sedan 80-talet någon gång och den är faktiskt smått oslagbar. En enkel botten som fylls med äpplen (det går att variera med t.ex. rabarber, jordgubbar, persikor) på med hyvlat smör och pärlsocker. Gräddad och klar är resultatet en ljuvlig kaka med en härlig blandning av saftig botten, syrliga frukter och en marängliknande topp.

_______________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
smör
pärlsocker
3-4 äpplen, skalade i klyftor


Gör så här: Blanda ägg och socker, tillsätt vetemjöl och bakpulver. Bred ut smeten på en bakplåtspapperklädd plåt (halv långpannestorlek ungefär), lägg på äpplen och hyvla på smör (använd en osthyvel, lägg inte skivorna för tätt (någon cm  fritt mellan kanterna) och strö på pärlsocker. Grädda i 175 grader i ca 30-40 minuter tills kakan känns fast och ser gyllene ut. Som variation kan du pudra på lite kanel och använda andra frukter än äpplen, bär går också bra. Skär kakan i rutor och servera med en kopp kaffe.



Kommentarer
Postat av: Annika - Bakat och lagat

Tack för tipset! Har fått en liten påse med äpple och vill gör någon kaka av dem där det inte krävs att man har vaniljsås eller äpple till! Perfekt!

2011-09-28 @ 10:38:39
URL: http://bakatochlagat.wordpress.com
Postat av: Veronica

Superdupergod! Bästa äpplekakan! : )

2011-09-28 @ 17:52:06
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Så gott

2011-09-29 @ 22:00:57
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Nadiyah

Jag bakade denna och det blev ett fiasko. Kakan smakade ägg och var inte alls saftig, den innehåller ju ingen vätska. Sedan så hade jag hyvlat smör över fast väldigt tunt då jag inte hade den blekaste aningen över hur mycket man borde ha på så jag fick inget härligt marängtäcke som på bilden.



Tack iaf för en massa härliga bilder och underbara recept!

2011-10-02 @ 06:40:42
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Nadiyah"

Hmmm, märkligt för det här är verkligen världens godaste och enklaste äppelkaka. Som sagt en av mina favoriter de senaste 30 åren och aldrig något misslyckande heller:) Receptet stämmer också, det skall inte vara någon vätska förutom äggen i själva bottensmeten, äpplena och smöret saftar till kakan sedan. Det enda jag kan tänka mig är att det kanske var för lite smör i din kaka, jag brukar lägga skivorna med någon cm fritt mellan bitarna (skrev till det i receptet).



Hur som helst, synd att det blev misslyckat för din del! Hälsar Karin

2011-10-02 @ 09:27:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen