Brorsans bästa tekakor


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Det här brödet kan jag verkligen gå och längta efter. Härligt goda tekakor gjorda på en bas av havregryn. Formen bestämmer du ju förstås själv - när lillungen och jag bakade igår blev det hjärtan, stjärnor, gubbar, elefanter och traditionsenliga cirklar. Efter provsmak bestämde vi oss för att gubbarna var godast:)

Receptet kommer från början från min bror och har årtionden på nacken - med all fluffig, smakrik värdighet håller det helt klart sin klass idag också!:)

_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

8 dl havregryn
1 liter mjölk
75 gr jäst
1 tsk salt
175 gr smält margarin
1/2 dl socker
2 liter vetemjöl

Gör så här:
Blanda havregryn och mjölken och låt svälla ett par timmar, gärna över natten i kylskåpet. Smula ner jästen i degskålen, smält smöret och rör det (lite avsvalnat) i jästen, häll i resten av ingredienserna. Blanda väl, gärna i en assistent. Jäs i bunken i 20 minuter. Baka ut till små platta bröd. Jäs på plåten i 30 minuter.
Grädda i 10 min ca 200 grader (varmluft) och 225 grader i vanlig ugn.





Kommentarer
Postat av: Fröken Dill

Härligt tips! "Baka egna tekakor" står på min att-göra-lista för 2012...

2012-01-13 @ 07:45:23
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Cattie

Hälsa brorsan å tacka för fin-fint recept! :-))))

Frysen härligt full!

Kram

Cattie

2012-01-19 @ 21:52:56
URL: http://Www.Cattiegirl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen