Kökshanddukens recept på morotskaka


Foto: Karin / bevemyrs blogg


I  ett roande julklappsspel under helgernas ledighet lyckades jag tärna till mig den en snygg kökshandduk från Serholt. Som lök på laxen så fick jag förutom handduken ett recept på morotskaka. Morotskaka brukar ju vara ett säkert, saftigt kort så igår slog lillungen och jag till och provbakade efter handdukens tryckta formel.

Kökshandduken höll vad den lovade - gott blev det!!! Testa du också!:)


_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

2 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk kanel
1 tsk mald kardemumma
125 g smält smör
4 dl fint riven morot
1 citron, skalet

Glaxyr:

25 g smör
250 g kesella
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Då vi inte hade kesella hemma och inte ville ge oss ut i vinterrusket gjorde vi en annan glasyr (betydligt mer onyttig men antagligen myyyyycket goooodare:)

Den här gjorde vi:

Glasyr:

200 gr smält kallt smör
200 gr philadelphiaost
3 dl florsocker (eller så mycket att du får en bra konsistens)
2 tsk vaniljsocker
saft och skal av en citron


Gör så här: Vispa ägg och socker pösigt. Rör i övriga ingredienser. Smöra och bröa en form, gärna rund med löstagbara kanter. Häll i smeten och grädda i 175 grader i ca 25-35 minuter (här gav handduken inga tidsangivelser så prova dig fram:)

Handdukens recept på glasyr: Smält smöret, låt svalna och rör i övriga ingreienser.

Den glasyr som vi använde: Smält smör och philadelphiaost i en kastrull, rör i resten och bred på kakan, strö på riven kokos och riv lite limeskal över.




Kommentarer
Postat av: Pinglan

Vilken snygg handduk och perfekt med receptet! Gott ser det ut också!

2012-01-09 @ 11:37:36
URL: http://pinglansreceptblogg.blogspot.com
Postat av: Fröken Dill

Morotskaka är verkligen ett av de bästa bakverken. Kul med en snygg kökshandduk som kom komplett med recept!

2012-01-10 @ 07:31:00
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Maria Uddevalla

Jag gillar din blogg massor, men skulle vilja höra vilken storlek på Muurikka du kan tipsa om? Vilken är det man ser på dina bilder?

2012-01-10 @ 22:19:43
Postat av: Emelie L

Hej! Jag använder dina recept ganska ofta för här kan man vara säker på att det alltid är jättegott!



Jag undrar om du har något bra tips på mellanmål som man kan ta med sig till jobbet. Jag behöver något mättande på eftermiddagen när det är långt mellan lunch och kvällsmat.



Mvh Emelie

2012-01-11 @ 00:15:47
URL: http://ingendodfisk.blogg.se/gaddhang
Postat av: The englishman in London

Morotskaka vill jag smaka... När jag är tillbaka...



...hos min maka

2012-01-11 @ 22:57:59
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Maria Uddevalla"

På de allra flesta bilderna ser du en Muurikka som är 48 cm bred, du kan kika på den här:



http://www.muurikka.se/muurikka-stekhall-48-cm/



Sedan har jag köpt till en gasolbrännare (ganska dyra tycker jag allt) men det är ju förstås inte nödvändigt.



Gasolbrännaren hittar du här:



http://www.muurikka.se/muurikka-gasolbrannare-d300/



På det senaste Muurikkainlägget ser du en stekhäll som är 58 cm, den är onödigt stor för vanlig "vardagsförbrukning". Själv vann jag den i en fototävling och då är det ju bara att tacka och ta emot förstås:)



/Karin

2012-01-12 @ 14:03:42
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Emelie"

Det där med mellanmål är lite knepigt, helst ska det ju vara en massa saker... smidigt, gott, nyttigt, mättande o.s.v:)



Själv har jag en riktig mellanmålsfavorit som fått duga mååånga gånger - jag brukar fylla upp en plastburk (som tål att transporteras utan att läcka) med naturell yoghurt, sedan skalar jag två apelsiner som tärnas och läggs i en plastpåse. När det sedan är dags att fylla på energiförråden blandar jag ner apelsinerna i yoghurten och mumsar i mig. Mycket godare än det kanske låter - väldigt, väldigt gott och uppiggande!:)



/Karin



Ps. Det här mellanmålet går förstås att ätas med olika frukter - men själv föredrar jag just apelsiner och har jag upptäckt att det faktiskt finns riktigt goda året runt:)

2012-01-12 @ 14:13:21
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"The englishman in London"



❤ :)

2012-01-12 @ 14:19:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen