Lax i godaste philadelphiaostsåsen


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Nu har de ju funnits länge men jag vet att det var smått revolutionerande när de kom. Jag pratar om de här smidiga lax- och kyckingfileerna som numera finns att köpa i frysta portionsförpackningar. Den hela frysta hönan syns väldigt sällan i mitt kök numera.

När det handlar om laxfileerna är det gudagott att steka dem i ugnen i någon slags krämig sås. Idag bjuder jag er på en Philadelphiaostsåsvariant som är strålande god för en hungrig mage en fredagkväll:)

I nästa inlägg får ni träffa lillungens 100 år gamla gammelfarmor och höra henne berätta om hur man bakar en rosaskimrande småkaka.

________________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

4 laxfileer
2 askar philadelphiaost, vitlök och örter
5 dl grädde
2 äggulor
1 citron i skivor som garnering på fisken
salt
citronpeppar
räkor (glömde jag att lägga på som ni ser på bilden, de låg kvar i kylskåpet upptäckte jag lite senare:(


Gör så här: Lägg laxen i en ugnssäker form, strö på citronpeppar. Blanda ost, grädde och äggulor i en skål, smaka av med citronpeppar och salt. Häll såsen över fisken, garnera med citronskivor och låt allt puttra i ugnen tills fisken är genomstekt, ca 200 grader i ca 30 minuter (tiden varierar lite beroende på vilken form du använder). Strö på räkor strax innan servering, låt dessa bli aningen varma, servera med sallad, ris/hasselbackspotatis/klyftpotatis (med potatis som tillbehör behöver du bara göra en halv sats sås....fast den är fantastiskt god så hela går antagligen åt ändå;).

Kommentarer
Postat av: Fröken Dill

Man kan verkligen inte få för många tips på goda laxrätter!

2012-01-17 @ 10:08:50
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: milla

Så gott med philadefiaost detta recept ska jag spara

2012-01-18 @ 21:12:09
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: essay writing services

I also like this kind of fish - it's delicious in any type!

Postat av: Caroline

Denna rätt lagade jag till idag och god vart den, även om jag ändrade en del. :)

2012-02-16 @ 19:10:25
URL: http://www.baraenlitenbittill.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen