Det var ju inte gurka jag hade tänkt mig


Jag måste säga att jag är en aning förvånad.

I det förra inlägget berättade jag om lillstumpans dopplaner. Vad som skall ätas, menyn i stort och tankar hit och dit (här). Kycklingen som då låg i marinad är nu stekt och klar. Som jag skrev är jag förstås medveten om att fryst kyckling innehåller en hel del vatten. Att man får "ta i" lite extra när man handlar, plussa på några ytterligare gram för att kompensera det som försvinner under själva grillandet i ugnen. Det är liksom inte hela världen. Några påstår ju dessutom att lite vatten gör köttet mörare.

Till dopet valde jag att köpa just fryst kyckling, svensk och av ett lite "finare" märke. Alltså ingen budgetvariant. I sitt frysta tillstånd vägde filéerna ungefär två kilo förpackningen. I tillagad form ca 1200 g. Nästan hälften med andra ord. DET däremot kändes inte anständigt. Att som konsument tro sig lägga pengar på kött när det i själva verket i stort är vatten man betalar för. Då vi vet att orsaken beror på att extra vatten medvetet sprutas in i fileerna känns det smått ohederligt. Inte blir det lätt för oss festfixare att beräkna "köttmängt" per person heller när det rör sig om så stora mängder som ångas upp.

Så gott folk, om ni planerar för storfest där fryst kyckling står på menyn, lägg på en massa extra och räkna med en hel del vatten. Det ville jag ha sagt idag ;)

Kommentarer
Postat av: ML

Klok synpunkt!

2012-06-05 @ 19:13:12
Postat av: loffe

Hade till helgen två st kilopaket djupfrysta kyckklingfiléer. Dessa marinerades i färdigköpt marinad. Efter tillagning vägde vi hur mycket "mat" det blev.

Det ena paketet gav 550 gram; det andra 620 gram.

Således 58,5% mat och 41.5% "spill" .

Du fick i alla fall 60% matnyttigt!!!!



2012-06-09 @ 20:40:32
Postat av: Anonym

2012-06-09 @ 21:54:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen