En burk Mandelbiscotti på köksbänken


Foto: Karin / bevemyrs blogg


Hemma hos min vän Veronica står det ofta en burk med nybakade biscotti på köksbänken. Goda är de och som gäst går det förstås inte att hålla fingrarna borta. Gång efter annan lyfter jag på locket och knaprar i mig några stycken:)


_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

150 g hel mandel
2 ägg, separerade
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
rivet skal av 1 citron
1 droppe bittermandelolja
1 krm salt
5 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här: Rosta mandeln i en torr stekpanna och hacka den sedan grovt. Dela äggulor och äggvitor i varsin bunke. Rör ihop äggulor, socker, vaniljsocker, citronskal och bittermandelolja. Rör ner mjöl och bakpulver. Arbeta ihop till en deg (gärna med en assistent)  som nätt och jämt hänger ihop (lite besvärligt, det tar lite tid men det går till slut). Vispa äggvitorna med saltet till ett hårt skum - vänd ner i den andra smeten. Forma två längder på bakplåtspapper och grädda i 35 minuter i 175 grader. Skär i bitar när längderna svalnat, rosta bitarna i 120 grader i 25 minuter. Låt svalna och förvara dem i en lufttät burk.

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej Karin.

Ska det inte vara fett i smeten?

Jag fick inte ihop smeten så jag hade i lite fett och då gick det bra.

Mycket gooooda.

2012-05-07 @ 16:51:52
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Anna"

Nej då, inte en gnutta fett ska det vara i smeten:) Man får arbeta degen ganska länge tills den nätt och jämt hänger ihop och sedan forma längderna.



Visst är det goda!:)

2012-05-07 @ 18:38:07
Postat av: Veronica

Man får som sagt köra länge med assistenten när de vispade äggvitorna har blandats med det andra! I äkta italienska biscotti ska det inte vara nå't smör har jag läst någonstans! : ) Men det funkar säkert bra det med!

2012-05-07 @ 21:01:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen