Godaste rabarberkakan


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Äntligen kan man åter skåda skira rabarberskott i trädgårdslandet. Underbara, löftesrika årstid:)

En fantastiskt god rabarberkaka bjuder jag er på idag!
_____________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
smör
pärlsocker
rabarber i bitar


Gör så här: Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt vetemjöl och bakpulver. Bred ut smeten på en bakplåtspapperklädd plåt (halv långpannestorlek ungefär), lägg på rabarberbitar och hyvla på smör (använd en osthyvel), lägg inte skivorna för tätt (någon cm fritt mellan kanterna) och strö på pärlsocker. Grädda i 175 grader i ca 30-40 minuter tills kakan känns fast och ser gyllene ut.  Skär kakan i rutor och servera med en kopp kaffe.

Kommentarer
Postat av: chanette

ohhhh barndoms minnen. min gammel farmor var såååååå attans duktig på att laga rabarber paj och rabarber kräm..dman vad jag saknar det

2012-05-06 @ 10:36:06
URL: http://tartpalatsets.blogg.se/
Postat av: Linnea

Gooott, älskar rabarberpaj med vaniljsås...

2012-05-07 @ 13:29:20
URL: http://linneaelisabet.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Denna kaka har bakats länge i min familj. Jag har faktiskt uteslutit smöret och det har blivit helt ok.

Blir riktigt marängig på ovansidan och gott med pärlsockret. Bara ett litet tips till dem som inte vill reducera fettet i kakorna. Tack för en fantastiskt fin blogg som jag ofta ofta vilar ögonen på.

2012-05-12 @ 14:53:18
Postat av: Elisabeth

Nej, där smög sig tryckfelsnisse in. Ett tips till dem som vill reducera fettet i kakorna.

2012-05-12 @ 14:54:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen