En köttbulleförälskelse med citron och garam masala


Foto: Karin / bevemyrs blogg

P1 är i mitt tycke bästa radiokanalen. Inte sällan trycker jag fram något podavsnitt, proppar in hörlurarna i öronen och lyssnar sedan njutningsfullt på vad det nu kan tänkas vara som jag valt.

Igår hittade jag ett olyssnat avsnitt från P1:s "Meny" där Camilla Wolgers lagade mat från sitt hem i norra Jämtland. Hon bjöd bl.a. på "Hungrans köttbullar á la Camilla". Kombinationen av bl.a. kött, citron och garam masala lät annorlunda och lockande gott. Jag provrullade bullarna idag och rackarns så goda de visade sig vara. Alla rekommendationer för dessa lite nydanande smaker i köttbullarnas förälskade land. Verkligen supergoda!

______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

Till 1 kg valfri färs (jag använde blandfärs)

2 msk citronskal
0,5 dl persilja (hoppade jag över)
1 vitlöksklyfta
1 dl köttbuljong
0,5 dl havregryn
1 ägg
1 gul lök
1,5 tsk salt
1,5 tsk garam masala

 

 

Gör så här: Slå vatten/alternativt köttbuljong över havregrynen och låt svälla några minuter. Pressa eller finhacka vitlök, lök och riv ner citronskal. Blanda sedan ner resten av ingredienserna i en bunke och rör till en slät smet. Låt gärna smeten stå och vila en stund innan du hanterar den.

Rulla till runda köttbullar och lägg på ett fat eller en skärbräda. Blöt gärna händerna så går det lättare att rulla bullarna.

Stek köttbullarna i smör/ margarin i en rymlig stekpanna. Börja med att steka på medelhög temperatur och sänk sedan till låg värme och låt bullarna bli helt genomstekta. Tiden beror på storleken på bullarna. Men vid något lägre värme brukar det ta 5-10 minuter att genomsteka. Salta och peppra lite extra under stekning om du vill. Servera med potatismos och gärna lingon och vitkålssallad (P1 Meny, Hungrans köttbullar á la Camilla).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen