Ibland är det enkla det godaste

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
När jag träffar någon som jag tror är mat- eller bakduktig brukar jag passa på att fråga efter ett recept. Lisbeth berättade att det här receptet på torsk i ugn hade varit hennes mans favoritrecept. Hittat i en tidning för sådär tio år sedan och lagat många gånger sedan dess. Enkelt, smidigt att förbereda och väldigt gott. 
 
Jag har hunnit med att provlaga det ett par gånger nu och jag kan förstå Lisbeths förtjusning. Snabbt, massor av smak och som utlovat väldigt gott. Orginalreceptet föreslår potatis som tilltugg vilket är gott. Jag har provat med ris och då hällt på ett par dl grädde för att få lite mer sås - toppengott det också.
 
 
 
______________________________________________________________________________________________

 
Ingredienser:
 
2 torskblock
salt, peppar (citronpeppar är gott också)
1 stor ask kräftost (mjukost alltså), 400 g
2 dl creme fraiche
ev. lite finskuren dill
4 dl riven ost
(ca 2 dl grädde om du serverar med ris)
 
 
Gör så här: Tina torskblocken en aning och lägg dem sedan i en ugnssäker form. Salta och peppra. Blanda kräftost, creme fraiche och dill i en bunke. Bred blandningen över fisken och strö sedan på riven ost. Serverar du med ris så häll på några dl grädde runt fisken. Gratinera i 200 grader i ca 25-30 minuter. Servera med potatis, ris eller något annat du tycker om. Sallad är väldigt gott till också!
 
Bevemyrs på facebook 

Kommentarer
Postat av: Victoria

Låter riktigt gott!
Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

2012-11-16 @ 13:50:48
URL: http://www.xn--victoriasprovkk-mtb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen