Mannagrynspudding med blåbär serverad med hallonsås

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
Som barn åt jag mannagrynspudding. Nu var det länge sedan sist. Sonen och jag kom att prata om just den rätten på väg till förskolan idag och vi bestämde att det fick bli kvällens mat. Lite modifierad med blåbär istället för russin och med hallonsås istället för den traditionella saftsåsen stod den sedan på bordet. Lika god som jag mindes från min barndom. ;)
 
 
____________________________________________________________________________________________________
 
Ingredienser pudding:
 
1 liter mjölk
1 1/2 dl mannagryn
3 msk socker
2 ägg
 
1 påse torkade blåbär (70 g)
 
Sås:
 
hallon
socker
ev vatten
 
eller
 
3 dl hallonsaft
3 - 4 dl vatten
2 msk potatismjöl
 
Gör så här: Koka upp mjölken, rör i grynen och låt allt småkoka i ca 4 minuter så att röran tjocknar till gröt. Rör i äggen och sockret. Blanda ner blåbären. Smörj en ugnssäker form och häll ner smeten i den. Grädda  i ca 200 grader i 30-40 minuter. Under tiden kan du göra hallonsåsen genom att mosa hallonen och lägga dem i en kastrull, smaka av med socker och rör ut med lagom mängd vatten. Saftsås gör du genom at blanda hallon och vatten och låta det koka upp, rör sedan ner potatismjölet, sänk värmen och låt allt tjockna en aning (låt det inte koka). Strö på lite socker så skinnar sig inte såsen. Servera till puddingen.
 

Kommentarer
Postat av: Veronica

Visst är det gott! Jag brukar ha i en massa hackad mandel också - ger lite mer tuggmotstånd och "crunch"! Ha're gott! Kram!

2013-01-10 @ 19:39:58
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

'Veronica'
Jag minns när vi åt det hos Florence i Kalmar. Så himla gott!!

Jag ska testa med hackad mandel nästa gång, låter toppen, lite åt ostkakehållet!

Kram!

2013-01-10 @ 21:05:48
Postat av: Katarina

Vad gott det låter! Jag har ätit mannagrynsgröt men inte i puddingform!

2013-01-11 @ 02:20:24
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Karin

"Katarina"
Prova, det är faktiskt riktigt gott! Tror på Veronicas tips om mandel i också!:)

2013-01-13 @ 21:33:25
URL: http://bevemyrs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen