Rosmarinmarinerad fläskfilé och färskpotatissallad

Foto: Karin / bevmyrs blogg
 
En dag stod grannen och hojtade på andra sidan staketet. Hon hade ett pangrecept som jag skulle få. Rosmarinmarinerad fläskfile och färskpotatissallad. En rätt som de älskade och som allt som oftast lagades till under sommartider. Jag fick receptet och OJ så gott! Sommarmat som verkligen heter duga. Helena har bjudit på flera goda recept här på bloggen och detta är absolut inget undantag. Kanske en blivande sommarklassiker till och med.
 
____________________________________________________________________________________________________
 

Färskpotatsissallad, 4 portioner

Ingredienser:

1 kg färskpotatis

1 knippe grön sparris

1 knippe vårlök och/eller en liten rödlök

ruccolasallad

(byt gärna ut grönsakerna efter säsong)

 

Dressing:

1 ägg

2 msk Dijonsenap

2 vitlöksklyftor

1/2 dl solrosolja

1/2 dl olivolja

3 msk hett vatten

salt, peppar

 

Borsta potatisen och koka den mjuk i lättsaltat vatten. Låt den rinna av och svalna. Dela den ev. i mindre bitar. Skär bort den nedersta träiga delen av sparrisen, rensa löken och skär sparris och lök i bitar. Koka sparris och lök knappt mjuka i lättsaltat vatten, låt dem rinna av och svalna. Blanda grönsakerna med salladsbladen.

Dressing: Vispa eller mixa samman ägg, senap och pressad vitlök. Tillsätt oljan i en tunn stråle medan du vispar. Vispa till sist ner vattnet. Vänd ner dressingen i potatisen och låt den dra en liten stund innan grönsakerna blandas ner.

Tips från Helena: Det är gott med lite hackad rödlök i också och gärna någon färsk krydda; timjan, basilika, persilja eller vad man tycker om.

Potatissalladen passar väldigt bra till den rosmarinmarinerade fläskfilén och till grillat kött av olika slag.

 

 

Rosmarinmarinerad fläskfilé/kycklingfilé, Ca 20-25 personer (jag gjorde halva satsen marinad till 1 kg kycklingfilé).

 

Ingredienser:

3 kg fläskfilé

6 msk smör

 

Marinad 1:

2 lit vatten

150g salt (1 1/4 dl fint salt eller 1 1/2 dl grovt)

10 rejäla kvistar rosmarin – 3 msk torkad

6 skivade vitlöksklyftor

2 tsk grovmald vitpeppar

 

Marinad 2:

Strimlat skal av 3 citroner och/eller lime

4 dl olivolja

4 msk hackad, färsk rosmarin – 2 msk torkad

1 stor vitlöksklyfta 1 tsk grovmald vitpeppar

 

Gör så här: Koka upp marinad 1 och låt den kallna. Sätt ugnen på 125˚C. Putsa och bryn fläskfilén. Stek den sedan mitt i ugnen tills innertemperaturen är 65 - 70˚C, ca 30-40 min. Lägg filén kall i marinaden och ställ den kallt i minst 12 timmar. Blanda marinad 2; olivolja, rosmarin, hackad/pressad vitlök och vitpeppar. Skär citronskalen i strimlor och tillsätt den. Skiva filén tunt och häll över marinaden några timmar före servering.  Ös gärna då och då.

 

Servera med: Haricouverts, små broccolibuketter, sparris, en lätt grönsallad. Potatisgratäng eller varm färskpotatissallad

 
_____________________________________________________________________________________________________
 
 
Vi har fler urtrevliga grannar. Kristina och Karl-Magnus har en dotter som bor i Australien. Dit åker de allt som oftast. Svalkande drycker går förstås åt i hettan där borta. Ett tips de tagit med sig hem är att stoppa ner en eller ett par myntakvistar i iskallt vatten. Gott och svalksnde. Prova så får ni se.
 
 
 
En äng av vackra blommor står på Kristina och Karl-Magnus tomt. Att några hamnade på vårt köksbord glädjs vi förstås över. ;)
 
 
Dukat för middag hemma i köket...
 
Det vackra skåpet i bakgrunden på bilden ovanför var från början en inventarie i min väns presentbutik. Har ni vägarna förbi Stavsjö kan jag verkligen rekommendera ett besök på Stavsjö Krog & Kafé och Presentbutik.  Det ligger precis vid E4:an.
 
Foto: Catrin Carlsson
 
 
Catrin tar hem mängder av fina föremål. Vill du dregla en stund kan du spana in ett urval på facebooksidan.
 
Vem kan tex motstå den här coola kakburken...
 Foto: Catrin Carlsson
 
 ...eller de här söta.
 Foto: Catrin Carlsson

Kommentarer
Postat av: milla

Visst är det gott att smaksätta vatten, jag har dille på att lägga färsk basilika i vattnet just nu så gott:) Har du varit i Wales ska åka dit i sommar tänkte om du har några tips på ställen att besöka?

2013-07-14 @ 13:56:21
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"milla"
Basilika i vatten låter minst sagt annorlunda. Måste provas:)

Så trevligt att åka till Wales, själv har jag inte varit där så tyvärr har jag inga tips att dela med mig av.

Trevlig resa!
Hälsar Karin

2013-07-14 @ 15:30:55
Postat av: milla

Då får jag komma med tips om Wales när jag varit där:)
Fick för mig att du varit där, men jag kanske blandade ihop när ni var i Frankrike:) HA DET GOTT

2013-07-15 @ 10:33:53
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen