En välkommen gäst på picknicken

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
Vår, vackert väder och ledighet lockar till utflykter. Matsäcken är viktig. Sonen och jag bestämde oss för att röra  ihop en riktigt läcker kladdkaka att stoppa i fikakorgen. Fylld med seg kola är det en favorit hos både liten som stor och absolut en välkommen munsbit efter idogt promenerande.;)
 
Väldigt väldigt smakfull och en av de absolut godaste i kladdkakeklassen.
 
____________________________________________________________________________________________________
 

Ingredienser:

100 g smör
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjöl
1 dl kakao
1/2 tsk salt
1/2 påse Dumlekolor, delade på mitten

 

 

Så här gör du: Smält smöret. Blanda socker, salt, mjöl och kakao. Rör ner smöret och tillsätt sedan äggen. Rör ordentligt så det blir en jämn smet. Smöra och bröa en form med avtagbar botten. Sätt gärna ett bakplåtspapper i botten så är det ännu enklare att få kakan att lossna sen. Skär dumlekolorna mitt i tu och rör ner i smeten. Häll över allt i formen.

Ställ in kakan mitt i ugnen, 150 grader varmluft och 175 grader i vanlig ugn i ca 20-30 min Servera den sen ljummen (då blir kolan lite rinnande och seg) eller kylskåpskall.

 
 
Hittar man en pinne går det förstås inte att låta bli att plocka upp den ;)
 
 
Tegelbruksslussen porlar och skvätter.
 
 Syrsan knatar på i skönaste vårnaturen.
 
 
 
Hemma med halmen är det skönt att pust ut på köksbordet ;)

Kommentarer
Postat av: Felicia

Härlig utflykt och en god kaka och härliga fina vår bilder!:)
Kram..

2013-05-07 @ 22:45:17
Postat av: L

Jag gjorde nyss din after eightkladdkaka, menar du att denna är ännu godare? Då måste jag ju göra den med!

2013-05-08 @ 14:06:28
Postat av: Sandra

Vilka fina bilder den kakan ser väldigt god ut

2013-05-09 @ 21:01:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen