Musörondryck

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
Förra våren tipsade Camilla Wolgers om "Musörondricka". En dryck som skulle vara sådär sagolikt god att den bara inte gick att motstå. Då hade redan björklöven slagit ut sedan ett bra tag och min chans att safta var förbi. I år däremot stod jag redo. Sonen och jag plockade björklöv så att det stod härliga till och en rejäl sats musörondryck lät sig tillredas.
 
Till alla er som nu läser det här. Rakt från hjärtat. Musörondryck är bland det godaste jag druckit i hela mitt liv. Jag har svårt att beskriva smaken. När jag försöker formulera mig blir det något så vagt som att det smakar Björk kort och gott. Jag har aldrig knaprat vare sig björklöv, grenar eller bark förut och har egentligen ingen aning om hur en björk smakar. Men så är det. Drycken smakar björk och är med det underbar.
 
 
 
_____________________________________________________________________________________________________
 
Ingredienser:
 
3 liter hårt pressade björkblad, plocka bladen nyutslagna och använd dem direkt
2 liter socker
3 skivor citron
60 g citronsyra
(½ tsk natriumbensoat) uteslut om du fryser drycken
1½ liter varmt vatten (ej kokhett)

 

Gör så här: Lägg löven i en bunke. Strö över socker, citronskivor och citronsyra. Slå det varma vattnet över blandningen. Låt stå i 1-5 dygn. Sila sedan över på flaska. Förvaras i kyl. Du kan utesluta natriumbensoat om du fryser drycken och tar fram lite efter som.

 

Bevemyrs på facebook

 


Kommentarer
Postat av: Yvonne

Det är gott, min mamma gjorde sånt. Själv är jag för lat ;)

2013-05-11 @ 14:02:12
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Fröken Dill

Vilket bra primörtips. Nu måste jag genast hitta en björk som kan skattas på 3 liter blad! Spännande!!!!

2013-05-13 @ 10:58:24
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Trollmamma

Åhh, det där måste jag ju testa! Undrar om träden hemma går att använda, det har ju slagit ut så vansinnigt mycket under helgen. Kanske inte är musaöra på dem längre.

2013-05-13 @ 12:55:56
URL: http://trollcafeet.wordpress.com/
Postat av: milla

Men vad spännande håller på att experimenterar själv just nu med björklöv gjorde en björklövspesto som blev riktigt god kika in om du vill ha receptet:)
Det här receptet sparar jag

2013-05-14 @ 20:38:06
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen