Muffins med sockermandel

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
De här läckra kakorna bakar min mamma ofta, dels som muffins men även i stor springform.
 
Kakorna har en bas av saftig sockerkaka och en fyllning av härligt god sockermandel. Syndigt gott och ett tips är att inte snåla på fyllningen. ;)
 
 
_______________________________________________________________________________________________________
 
 
Ingredienser:
 
100 g smör, rumsvarmt
100 g socker
2 ägg
2 msk mjölk
100 g vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Mandelsmet:
 
75 g sötmandel
3/4 dl socker
1 dl smält smör
 
Gör så här: Vispa smör och socker pösigt. Blanda i övriga ingredienser. Bred/häll ut smeten i formar. Mixa mandeln, smält smöret och rör ihop det med mandel och socker. Klicka ut lite mandelsmet i varje form. Grädda i ca 20-25 minuter i 175 grader
 
 
 
Bevemyrs på facebook
 

Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

Åh, låter hur gott som helst! Jag brukar klara av uppgifter som att "inte snåla med fyllningen" galant ;) Det är ju synd att chansa...
Vilken temperatur och gräddtid är det om man gör en stor kaka i springform?
Må så gott!

2014-02-27 @ 17:20:31
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Anna-Karin"
Bra det där med att vara osnål, blir ofta ett bra resultat då!;)
Mamma som brukar baka springformsvarianten är på Kuba under en tid, jag återkommer när jag vet!:)

Hälsar Karin

2014-03-10 @ 11:45:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen