Chicken nuggets i pita

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
Chicken nuggets är en snabbmatsvariant som de flesta nog har hört talas om. I mitt tycke en ganska smaklös och inte särskilt god rätt. Ofta får jag dessutom känslan av att inte riktigt veta vad det egentligen är jag äter. Innehållet bakom all panering känns mest diffust, malt och eländigt.
 
Gör du däremot chicken nuggets hemma i stekpannan pratar vi någonting helt annat. Fina filébitar, ett tunt lager panering och goda kryddor. Enkelt och väldigt, väldigt gott!! Serverat med grönsaker i pitabröd är det en av mina favoriträtter och en riktig familjeklassiker på fredagskvällarna.
 
_______________________________________________________________________________________________________
 
 
Ingredienser.
 
4 kycklingfileér, skuren i bitar ca 3x3 cm
1 dl ströbröd
ca 40 g tacokrydda
 
pitabröd
gurka
tomat
lök
majs
tacosås
gräddfil
 
Gör så här: Blanda ströbröd och tackokrydda. Skär kycklingen i bitar och vänd dem i ströbrödet. Stek i olja så att bitarna får lite färg. Låt oljan rinna av på ett papper och lägg dem sedan i en ugnsfast form. Ställ den mitt i ugnen och låt bitarna stekas i 8-10 minuter. Servera i pitabröd tillsammans med hackade grönsaker och sås.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Veronica

Det låter gott (jag gillar ju - min pipplighet till trots - även de malda, oigenkännliga nuggetsarna)! ;-) Annars brukar jag mest köra varianten strimlad kycklingfilé, tacokrydda och creme fraiche som också är god.....men det här låter som en ny dimension! = ) Kram!

2014-01-16 @ 18:01:42
Postat av: Fröken Dill

Hemlagade chicken nuggets är verkligen jättegott. Jag har aldrig tänkt på att man kan servera dem i pitabröd, DET låter som en suverän idé!

2014-01-22 @ 08:06:19
URL: http://www.frkdill.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen