Tekakor

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
Jag fick ett mail från brödbakarproffset Hasse. Han tipsade om ett riktigt enkelt och bra recept på knådfritt formbröd. Jag blev rejält inspirerad och tog mig tid att baka både det ena och det andra. Och visst är det klokt det där att investera sin tid i just brödbak. Gott för både kropp och själ, inte minst när tillvaron känns ful!proppad av både faktiska och inbillade måsten.
 
Idag bjuder jag er på en barnsligt god favorit - hembakade tekakor. Hasses recept ska jag inte snuva er på, det kommer härnäst.
 
 
_______________________________________________________________________________________________________
 
 
Ingredienser:

8 dl havregryn
1 liter mjölk
75 gr jäst
1 tsk salt
175 gr smält margarin
1/2 dl socker
2 liter vetemjöl

Gör så här:
Blanda havregryn och mjölken och låt svälla ett par timmar, gärna över natten i kylskåpet. Smula ner jästen i degskålen, smält smöret och rör det (lite avsvalnat) i jästen, häll i resten av ingredienserna. Blanda väl, gärna i en assistent. Jäs i bunken i 20 minuter. Baka ut till små platta bröd. Jäs på plåten i 30 minuter.
Grädda i 10 min ca 200 grader (varmluft) och 225 grader i vanlig ugn.
 
 
Vinterna har kommit till mellansverige.
 
 
 
Inne framför brasan med nygräddade tekakor. Livets första.
 
 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Ser så gott ut! Ha en fin lördag!

2014-01-25 @ 11:50:07
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Veronica

Hög mysfaktor! Fina bilder! :-)

2014-01-25 @ 19:13:07
Postat av: Veronica

Hög mysfaktor! Fina bilder! :-)

2014-01-25 @ 19:13:08
Postat av: Sara

Nu har jag smugit omkring på din blogg ett tag, njutit av fina bilder och lånat recept. Just idag testade jag att baka tekakorna och de uppskattades väldeliga av de på grund av sjukdom hemmavarande barnen. Tänkte bara att jag skulle tacka för titten. Jag kommer gärna tillbaka!

2014-01-27 @ 20:30:20
Postat av: Linnéa Törebrant

GUD va gott de ser ut, tror min mamma aldrig har bakat nybakt bröd åt mig.. :( Skulle vara guld ju. Har ju gjort de själv, men de är inte riktigt samma sak.
Din familj & din blogg är så himla mysig! Kram!

2014-01-28 @ 22:42:11
URL: http://linneaelisabet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen