Yoghurtglass

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
 
En av sommarens höjdpunkter är att åka ut på landet och plocka jordgubbar. Att hukandes krypa omkring där mellan raderna och fylla hinkarna med mängder av söta, saftiga bär. I år var inget undantag och återigen kunde jag konstatera att självplock av jordgubbar smakar gott för både själen och plånboken.
 
Väl hemma vispade vi ihop en binge yoghurtglass med jordgubbssmak.
 
 
______________________________________________________________________________________________________
 
 Ingredienser:
 
2 ägg
3 msk florsocker
4 dl turkisk yoghurt (eller delikatessyoghurt med jordgubbssmak)
225 g jordgubbar, mosade
 
Garnering:
Tex. sylt, hackad choklad, bär
 
Gör så här: Vispa ägg och socker päsigt. Mosa jordgubbarna och blanda dem med yoghurten. Häll ner i äggsmeten. Klä en form med plastfolie och häll i smeten. Ställ i frysen minst 4 timmar, rör gärna om några gånger under tiden så blir iskristallerna mindre. Ta ut, garnera och låt glassen stå en stund i rumstemperatur innan du serverar den.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Britt

Hejsan.

Har följt Din blogg ett tag nu och är innerligt glad för alla recept som jag ofta använder mig av. Detta kommer jag planka rakt av.

Tack snälla för att Du delar med Dig.

Må gott och ha en fin helg.

//Britt

2014-07-04 @ 07:01:21
URL: http://www.akeochtanterna.blogspot.com
Postat av: Veronica

Jag har också självplockat gubbar i veckan, men jag satt inte på vågen efteråt..... ;-)
Fina bilder! :-) Kram!

2014-07-04 @ 23:02:38
Postat av: Lejla

Kan tipsa dig om att låta yoghurten rinna av över natten genom att hälla över den i ett kaffefilter… Blir så mycket godare glass! Var också o plockade gubbar med mor o far när vi var uppe sist. Riktigt mysigt! Ha en bra sommar!

2014-07-08 @ 23:30:43
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Lejla"
Åhh vilket bra tips, tror att det blir jättegott och mer fyllig smak än i receptet i inlägget.

Tack snälla!

2014-07-09 @ 16:32:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen