JUl

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
Lucia, lussekatter, tomtar, glögg, hyasinter och små glittrande ljus har intagit hemmet med all glädje och ödmjukhet som tänkas kan. En av ledighetens lata dagar bakades Leijlas saftigt och ståtligt resliga sockerkaka. En variant med hälften vanilj och hälften choklad gjorde lyckan hos småtomtar och julbarn.
 
 
______________________________________________________________________________________________________
 
 
Ingredienser:
 
3 ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
 
smör och ströbröd till sockerkaksformen
Gör så här: Smält smör och häll i mjölken. Vispa ägg och socker pösigt, blanda smöret/mjölken. Blanda mjöl, bakpulver och salt, häll ner det i smeten. Dela ev smeten i två delar och blanda ner kakao i den ena. Smöra och bröa en form, häll i smeten. Grädda i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med sticka när den är klar.
 
Till kakan på bilden gjorde jag 1 1I/2 sats smet och gräddade ca 45 minuter.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har saknat dig! Det är så härligt att du är tillbaka!:-)

2015-01-16 @ 20:33:55
Postat av: Ida

Jag har också saknat dig!

2015-01-17 @ 06:58:42
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

Tack, det värmer ett blogghjärta att höra!

2015-01-17 @ 21:34:27
Postat av: Maria

Även jag har saknat dej och dina fina bilder och trevliga recept.
/Maria

2015-01-18 @ 17:47:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen