Ljuvlig blåbärsmarmelad med kardemumma

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
När jag städade frysen häromdagen hittade jag en stor påse med blåbär och blev riktigt sugen på hemkokt marmelad. Första gången som jag smakade blåbärs- och kardemummamarmelad var när jag besökte ett stenugnsbageri på Östgötaslätten. Det var omedelbar kärlek vid första tuggan. Verkligen en ljuvlig kombination.
 
Att koka egen är enkelt, bara att blanda och låta allt sjuda i 5-10 miunter.;) 
 
 
______________________________________________________________________________________________________
 
Ingredienser:
 
250 g blåbär
1 1/2 dl syltsocker
1/2 tsk kardemummakärnor, stötta/mortlade till pulver
1 msk vatten
 
Gör så här: Blanda allt i en kastrull och låt koka i ca 8 minuter. Häll upp i en rengjord burk. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen