Vanilj- och kanelkola

(null)
Foto: Karin / bevemyrs blogg

Traditionerna är en del av julen. Det bästa är att man kan välja och vraka. Behålla de man tycker om och skapa nya. Den här tomten har jag fyllt med hemlagat godis så länge jag kan minnas, en tradition jag gärna behåller. I år blev den fylld med vanilj- och kanelkola, tomten ser ovanligt nöjd ut tycker jag.😊

Ingredienser:
100 g smör
2 dl vispgrädde 
1 vaniljstång
3 kanelstänger
3 dl socker
1/2 dl sirap
1/2 dl glukossirap 
1/2 tsk salt
1 tsk kanelpulver

Gör så här: Smält smöret och blanda i allt utom kanelpulvret. Koka (inte stormkoka) utan lock till smeten nått en temperatur på 123 grader eller gör kulprovet. Häll i en form (ca 20x20 cm), skär i bitar och slå in i papper.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen