Stinas underbara saffranskubb och rulltårta från 1920-talet


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Då så Rob (begåvad fotograf som jag har nöjet att känna och som gillar Stina:) och alla ni andra, här kommer dagen till ära två av min kalaskokande gammelfaster Stinas fantastiska recept från 1920-talet (fler här). Mandelkubb och rulltårta. Varsågoda!!



I nästa blogginlägg trotsar vi snöstormen och far vi ut till lillungens farmor och farfar på ön och gör årets julkorv:)
____________________________________________________________________________________________

Ingredienser saffranskubb:

2 dl gräddmjölk
100 g smör (rumsvarmt)
1 1/2 dl socker
1 kuvert saffran
1 sockerbit
1 ägg
2 tsk hjorthornssalt
mjöl efter behag (som det står i Stinas receptbok:)

Gör så här: Stöt saffranet ihop med en sockerbit och rör ihop det med gräddmjölk, smör, socker och ägg. Blanda ihop hjorthornssalt och 3 dl mjöl, knåda in i smör o äggsmeten. Fortsätt att knåda in mjöl tills du har en ganska lös deg (för hård deg gör kubben torra och tråkiga). Forma till (tag ev hjälp av en sked om degen är lös) drygt valnötsstora bollar som du rullar i pärlsocker, grädda i 200 grader i ca 15 minuter.



Foto: Karin / bevemyrs blogg

Den här saffransrulltårtan är underbart god och andas en hel massa jul. Jag har inte kunnat motstå utan bakat den flera gånger nu till decembers julfikastunder. Fyllningen är gjort på philadelphiaost, florsocker och smör, tokgott!  Basreceptet är Stinas (kika här) och håller helt klart en bakklass som tål att granskas i sömmarna:) Är du sugen på att baka fler av Stinas kakor kan jag varmt rekommendera hennes mjuka pepparkaka! (här)

______________________________________________________________________________________________

Ingredienser till rulltårtan:

3 ägg
150 g socker
150 g vetemjöl (det går bra med vilket som men gärna Finax Monitoba Cream)
2 1/2 tsk bakpulver
3 msk grädde
1 kuvert saffran
1 sockerbit

Fyllning:

200 g smält smör avsvalnat
200 g philadelphiaost
3 dl florsocker eller så mycket det behövs för att få lagom bredbar konsistens

Gör så här: Vispa ägg och socker pösigt, stöt saffranet med en sockerbit och blanda ner det i äggsmeten. Tillsätt vetemjöl, bakpulver och grädde. Bred ut smeten på ett smort bakplåtspapper och grädda ca 5 min i 275 grader. Tag kakan ur ugnen och stjälp upp den på ett sockerströat bakplåtspapper. Rör ihop smör, philadelphiaost och florsocker till en krämig massa. Bred på fyllningen och rulla försiktigt ihop till en rulle.

Kommentarer
Postat av: Josefine

Hejhej!!

Har läst din blogg nu några gånger och gillar verkligen dina recept och dina uppläggningar på bakverken och maten, det ser så otroligt aptitretande ut!!

Saffransrullen ska jag nog testa i helgen!!

Tack för fina recepttips, ha en härlig helg med en massa 4de adventsmys!!

Kram Jossan

2010-12-17 @ 07:25:47
URL: http://ericeliasemma.blogg.se/
Postat av: Martina

Har precis hittat hit. Vilka otroligt fina kort! Tar du dom själv?

2010-12-17 @ 07:32:18
URL: http://www.matochodla.blogspot.com
Postat av: Erika - Bakglädje

Saffranskubb låter jättegott. Jag gillar vanlig kubb och jag gillar saffran, så kombinationen måste ju bli bra. :-)

2010-12-17 @ 17:23:57
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Josefine"

Tack, det värmer att höra! Kul att du gillar uppläggen, det är ju alltid lite trixigt att få det att ser gott ut!:)



Saffransrullen är verkligen jättegod!! Testa!!



Trevlig advent du också!! Kram!!

2010-12-17 @ 17:35:30
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Martina"

Välkommen hit!!:)



Ja, jag fotar allt själv! /Karin

2010-12-17 @ 17:36:53
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Erika - Bakglädje"

Gott som sjutton!!:)

2010-12-17 @ 17:38:03
Postat av: Therese

Fy vad gott det ser ut! Har provat Saffranskubben tidigare, men rulltårtan var helt ny för mig. Måste ta och baka den snarast!

2010-12-17 @ 18:28:29
URL: http://theresesjul.blogspot.com
Postat av: Jenny

Hej Karin

Jag har nu följt din blogg i över ett år och jag blir alltid lika imponerad av hela upplägget här på bloggen. Dina foton är fantastiska och kvaliten på båda recept och instruktioner är skyhög.

Du borde utan tvekan lansera en kokbok, jag vet att jag skulle köpa den. Och säkert många med mig.



// jenny

2010-12-17 @ 19:08:34
URL: http://bruniusart.blogg.se/
Postat av: Emelie

Mmmm så gott det låter....och ser ut! Jag älskar rulltårtor, den här bara måste jag prova!:-)

2010-12-17 @ 19:10:02
Postat av: britta-bus

Ska på middagsbjudning ikväll. Har lovat ta med mig dessert. Tänker baka saffransrulltårtan.

2010-12-18 @ 14:21:08
URL: http://britta-bus.blogspot.com
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Jenny"

När jag läste det du skrivit blev jag långt in i hjärteroten glad! Ett stort och ödmjukt TACK från mig! /Karin

2010-12-20 @ 22:08:50
Postat av: Anna

mmm vad gott allt ser ut :)

2010-12-22 @ 00:56:48
URL: http://virkastickasy.blogg.se/
Postat av: Kitchi

Älskar porslinet! :)

2010-12-22 @ 21:38:11
URL: http://kitchi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen