Sirapskakor med choklad




Foto: Karin / bevemyrs blogg
Porslin: Kaffekopp - Könitz "Kamla". Fat - Chili.

Jag gillar verkligen småkakor, dessutom är jag en teälskare (trots kaffekoppen på dagens bild) av stora mått, tar mig gärna en kopp i tid och otid. Det känns inte alltid motiverat att så där till vardags (med tanke på hälsans och figurens väl och ve=) stoppa i sig en nougatkaka, kung Oscars tårta, en engelsk tigerkaka eller dylikt som tilltugg. Däremot känns det inte helt förtappat att njutningsfullt knapra i sig kanelrullar, en stjärna, en hallongrotta, en seg solrossnitt eller kanske en lingonkaka. Vet ju förstås att det inte är någon hälsokost men jäklar så mycket guldkant på tillvaron. Förstår att tanterna förr i tiden sprang på kaffefrep var och varannan dag. Mitt motto för dagen får bli: Go småkaka Go!!!:)

För en tid sedan fick jag ett tips av en av er läsare att blanda i hackad choklad i sirapskaksdegen för att få en försvenskad och förenklad variant av chocolate chip cookies. Sagt och gjort, jättttegott!!!

Ingredienser:

200 gr smör
2 1/4 dl socker
1 äggula
1 msk sirap
2 tsk bikarbonat
5 dl vetemjöl
hackad choklad efter tycke och smak (jag använde både vit och mörk och snålade definitivt inte:)

Gör så här:
Blanda allt, dela i 6 delar. Rulla till längder. Lägg rullarna 2 och 2 på plåtar. Grädda i ca 175 grader (vanlig ugn), ca 155 grader (varmluftsugn) i ca 20 minuter. När kakorna är färdiggräddade skärs dom på snedden i bitar.

Kommentarer
Postat av: Yvonne

Kul! Visst var det gott! :)

2010-03-01 @ 16:38:01
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Malin

Att blanda choklad i smeten låter som en jättebra idé, kanske kan man försöka med lite hackade nötter också!!?:)

2010-03-01 @ 17:29:11
Postat av: Jessica

Ah, det har jag inte testat. Låter toppengott!

2010-03-01 @ 18:05:09
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Jerka

Det där låter spännande!! Originalet är ju sjukt gott och choklad försämrar ju inte förväntningarna direkt!!



Som vanligt fantastiska bilder!!



Kramar!!

2010-03-01 @ 18:14:38
Postat av: Sandra

Jag har säkert frågat detta förut, så förlåt mitt minne, men vad använder du för kamera? =)

2010-03-02 @ 23:34:53
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Yvonne"

Ja, jättegott! Tusen tack för tipset!!:)

2010-03-03 @ 22:45:40
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Malin"

Jag har själv funderat lite i dom banorna, både att ha i nötter men även torkad frukt tror jag kan vara gott!

2010-03-03 @ 22:47:09
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Jerker"

Gott som sjutton! Tror att du skulle gilla dom skarpt!!;)

Kram!!



2010-03-03 @ 22:48:52
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

Jag använder en Nikon D60, en kamera som jag verkligen är jättenöjd med!!!:)

2010-03-03 @ 22:50:23
Postat av: Sandra

Okej, tack för svaret. :)

2010-03-09 @ 14:33:32
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen